پنجشنبه 8 اردیبهشت 1390

لیست اصفهان شناسان

   نوشته شده توسط: فتانه جوهری    

اصفهان شناسان قدیم :

حمزه اصفهانی.

مافروخی اصفهانی.

ابونعیم اصفهانی.

حسین آوی.

محمدمهدی ارباب اصفهانی.

حسین تحویلدار اصفهانی.

عبدالکریم گزی.

 

اصفهان شناسان فقید معاصر:

محمدحسین جابری انصاری.

استاد جلال الدین همایی.

میرسیدعلی جناب اصفهانی.

امیرقلی امینی.

عباس بهشتیان.

دکتر لطف الله هنرفر.

ابوالقاسم رفیعی مهرآبادی.

حسین نورصادقی.

حسین عمادزاده.

منوچهر قدسی.

سیدمصلح الدین مهدوی.

دکتر محمد شفیعی.

سیدمهدی سجادی نایینی.

علی جواهرکلام.

مهدی مهرعلی زاده.

سیداحمد میرعلایی.

فیروز اشراقی.

دکتر سیدحسن حسینی ابری.

 

اصفهان شناسان پیش کسوت:

استاد محمد مهریار.

مرتضی تیموری.

لئون میناسیان.

دکتر سیدمحمدباقر کتابی.

نعمت الله میرعظیمی.

دکتر جمشید مظاهری (سروشیار).

دکتر سیروس شفقی.

دکتر ساسان سپنتا.

سیداحمد تویسرکانی.

دکتر فضل الله صلواتی.

 

اصفهان شناسان معاصر:

دکتر ابوالقاسم سری.

دکتر علی کرباسی زاده اصفهانی.

دکتر اصغر منتظرالقائم.

دکتر محمدعلی چلونگر.

دکتر نزهت احمدی.

دکتر رسول جعفریان.

دکتر مرتضی دهقان نژاد.

فاطمه دهقان نژاد.

دکتر حسن قره نژاد.

دکتر نصرالله شاملی.

دکتر حسین مسجدی.

سیدمحمدعلی موسوی فریدنی.

مصطفی هادوی (شهیر اصفهانی).

مهدی قرقانی.

عباس نصر.

دکتر حسین یقینی.

هوشنگ مظاهری.

دکتر سیداصغر محمودآبادی.

لطف الله احتشامی.

محمد طاهری.

محمدحسین ریاحی.

بهزاد قدسی.

منصور قاسمی.

گیتی آذرمهر.

محسن جاوری.

خسرو احتشامی هونه گانی.

حشمت الله انتخابی.

مجتبی ایمانیه.

عبدالله جبل عاملی.

مهندس محمودرضا شایسته .

دکتر مریم قاسمی سیچانی.

دکتر صنیع زاده.

 

اصفهان شناسان جوان :

مهندس محمدرضا نیلفروشان.

عبدالمهدی رجایی.

مهدی اعرابی.

غلامرضا نصراللهی.

غلامرضا نصر اصفهانی.

سیداحمد عقیلی.

حمیدرضا خلیلیان.

شهناز خواجه.

دکتر بهنام اوحدی.

دکتر شاهین سپنتا (علی حیدری).

علیرضا روحانی.

علیرضا شورشینی.

رضا صالحی پژوه.

محمدعلی صرامی.

محمد عیدی.


پنجشنبه 8 اردیبهشت 1390

اصفهان و هنر

   نوشته شده توسط: فتانه جوهری    

جلوس شاه عباس در 1582 م   برتخت سلطنت  و انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان انگیزه ای بود تااین شهر نام  شکوهمند ترین مکتب نقاشی را تحت عنوان مکتب اصفهان به خود اختصاص دهد.نقاش بر جسته ای که نضج گیری مکتب اصفهان را مدیون وی هستیم آقا رضا است .  وی که آثار بسیاری به صورت رنگی و با مایه هایی اندک از خود به جای گذارده نقاش زبر دستی بود که با درک کامل بیان خطوط و به کارگیری صحیح آنها برای نمایش احجا م  و لباسها نمونه های قابل تعمقی را به خصوص در برخی نقاشیهای اواسط قرن شانزدهم ارائه داده است .از جمله این آثار نقاشیهای کتاب ناتمام شاهنامه ای است که در کتایخانه چستر بتی نگهداری میشود. از ویژگیهای نقاشیهای آقا رضا خطوطی است که بر خلاف ظرافت دلپذیر خطوط در پرسوناژ های محمدی از فربهی بیشتری بر خور دار است . در آثار رنگی آقا رضا نیز کنتراست و درخشندگی دلپذیری را که ویژه نقاشی های در بار صفوی است می توان باز یافت.  آقا رضا بنا     به قول اسکندر منشی مورخ حدود 1615 میلادی  مصاحبت و مجالست دوستان نا باب را برگزیده و از نقاشی دست کشید و این فرصتی بود تا نگار گر برجسته دیگری با نام رضا عباسی در عرصه هنر خود نمایی کند ( با علیرضای عباسی خطاط  اشتبا ه نشود  )  . شباهت بسیار آثار رضا عباسی و آقا رضا  با یکدیگر گاه تشخیص آثار این دو هنرمند را به تنگنا می کشاند و این گمان را که این دو با یکدیگر همکاری نزدیک داشته اند در ذهن قوت می بخشد. در قدیمیترین اثر رضا عاسی به سال 1602  م  که بسیاری از محققین هنوز هم تفاوت وی را از آقا رضا باز نشناخته اند شباهت زیادی را با نقاشی های آقا رضا می بینیم.  لیکن در بخش اعظم آثار رضا عباسی که تعیین کننده سبک و شیوه نقاشی در مابقی قرن هفدهم  م   است رضا عباسی  به طور قابل ملاحظه ای از نقطه نظر طرح و کاربرد رنگ از سبک و روش جوانی دور می گردد. پرسوناژ ها با صورت ها و تن پوش هایی زمخت حالتی تصنعی به خود می گیرند و سایر اعضا از خطوطی خشن بر خوردار میگردند. تحول اساسی  در رنگ بندی آثار رخ می نماید و مایه های ارغوانی ..زرد و قهوه ای جایگزین رنگهای قدیمی می گردد. از رضا عباسی آثار ارزشمند بسیار ی به صورت مرقع شامل نقاشیها و طرح ها و اتود ها و مینیاتور های نسخه خسرو و شیرین نظامی باقی مانده است .  در اواسط قرن هفدهم سبک و روش رضا عباسی  به وسیله هنر مندان دیگری نظیر افضل الحسینی ..محمد قاسم .. محمد یوسف و محمد علی تداوم یافت و خصوصیات مشخص تری به خود گرفت . معین مصور از جمله شاگردان برجسته رضا عباسی است که تا اوایل قرن هیجدهم  م  نیز آثاری از وی باقی مانده است . سبک و شیوه مکتب اصفهان با ارائه نمونه هایی کم وبیش نا مرغوب تا اواخر نیمه اول قرن هیجدهم  م   و حتی پس از غارت اصفهان توسط افاغنه  و سقوط دولت صفویه در سال 1722 نیز ادامه می یابد.


پنجشنبه 8 اردیبهشت 1390

مهمترین‌ مکانهای جالب‌ توجه‌ در استان ‌اصفهان

   نوشته شده توسط: فتانه جوهری    

مهمترین‌ مکانهای جالب‌ توجه‌ ‌اصفهان عبارتند از:

آبشارهای سمیرم,شالورا,کردمحلیا, چشمه‌های ورتون,خوربیابانک‌,آبشارشاه,دیمه,ملاد,‌لادژوچشمه‌های آب معدنی‌ گرم ‌
مناطق حفاظت شده قمشلو و کلاه قاضی‌‌
 غارهای متعدد‌
کاخها وعمارتهای عالی‌ قاپو,چهلستون,هشت بهشت‌
ررروستاهای میمه,مورچه‌ خورت‌,مال وروستاهای تاریخی‌
قلعه‌های فارفاآن ,دیووترشک‌‌
پلهای تاریخی الله وردی‌ خان,خواجو,شهرستان,مارنان وسعادت‌ آباد‌
کاروانسراهای شیخ علی خان ,مهیار,سرای سفید,میرزاکوچک‌‌خان,خوانساریها
مناره‌‌های جنبان,چهل دختر, ساربان ,زیار,رهروان,آتشخانه‌,دارالضیا,غار,شعیا,گلدسته‌
چندین‌ کتیبه تاریخی‌
مدرسه‌‌های قدیمی چهارباغ,باباقاسم‌,ملاعبدالله,میرزاحسن,کاسه‌‌گران,نیماورد,جلالیه,‌شمس‌آبادوحیدر
خانه‌‌های اخوان,خرازی‌,پیرنیا,جمل,قدسیه,شیخ الاسلام‌
کبوترخانه‌ های‌متعدد‌
میدان امام(نقش جهان)‌
گنبدباز‌
چندین‌ مسجدباشکوه بامعماری‌ وکاشی‌ کاری‌ شگفت‌انگیز‌
آتشگاه کوه سنگی
چندین‌ آرامگاه عارفان وشاعران ایرانی‌‌
امامزاده‌‌های متعدد‌
کلیساهای تاریخی درجلفا‌


پنجشنبه 8 اردیبهشت 1390

موقعیت استان اصفهان

   نوشته شده توسط: فتانه جوهری    

شهر اصفهان در 424 کیلومتری جنوب تهران واقع‌ شده است‌‌. اصفهان از آنجا که‌ مرکز‌استان است‌ بین دو رشته کوه قرار دارد. در غرب مناطق کوهستانی‌ تا استان چهارمحال ‌ادامه‌ دارد. در شرق کوههای کرکس‌ وقهرود واقع‌ شده‌اند. منطقه جلگه‌ای از آبرفت‌ ‌جویبارهای کوهستانی‌ ورودخانه‌ زاینده رود به‌ وجود آمده است‌ .اصفهان با داشتن آب ‌وهوای معتدل نسبتافصلهای منظمی دارد. زاینده رود با جاری‌ شدن در شهر اصفهان ‌مهمترین‌ رودخانه‌ استان می‌‌باشد. ‌

در عهد اشکانیان اصفهان مرکز وپایتخت ایالت‌ پهناوری‌ بود که‌ تحت فرمان حکمرانان اشکانی‌‌قرار داشت‌‌. در زمان ساسانیان اصفهان محل سکونت‌ وقلمرو((اسپوهران))یا اعضاهفت ‌خانواده‌ بزرگ‌ ایرانی‌ که‌ مناسب‌ مهم واصلی سلطنتی را در اختیار داشتند,بود. هم‌ چنین در ‌این‌ زمان اصفهان یک‌ مرکز نظ‌امی‌ وبسیار مستحکم بود.این‌ شهر پس‌ از شکست نهایی‌ ‌ایرانیان به‌ تصرف اعراب در آمد. بعد از اسلام,اصفهان همچون دیگر شهرهای ایران تا اوایل‌ ‌قرن چهارم‌ تحت سلطه‌‌اعراب بود تنها خلیفه منصور آنجا را مورد توجه‌ قرار می‌‌داد. در ‌زمان ملکشاه سلجوقی‌ اصفهان باردیگر به‌ پایتختی برگزیده شد وعصر طلایی‌ دیگری راآغاز ‌نمود.در این‌ هنگام اصفهان یکی از آبادترین‌ ومهمترین‌ شهرهای جهان به‌ شمار می‌‌آمد.این‌ ‌شهر در سال 639 ه‌0ق‌0 به‌ تصرف مغولها درآمدوآنان مردم‌ را قتل عام کردند.پس‌ از ‌حملات مغولها وتیمور اصفهان به‌ علت موقعیت جغرافیایی‌ مناسبش دوباره‌ سامان گرفت‌ ‌مخصوصادر زمان صفویان که‌ به‌ طور قابل‌ ملاحظ‌ه‌‌ای توسعه یافت‌‌. اصفهان در سال 1000ه‌. ‌ق‌. پس‌ از اینکه توسط‌ شاه عباس به‌ عنوان پایتخت انتخاب شد به‌ اوج‌ رونق‌ خود رسید. ‌انقراض سلسله صفویان توسط‌ محمود افغان وتصرف اصفهان پس‌ از 6 ماه محاصره دوره‌ ‌انحطاطی را برای این‌ کشور باعث‌ شد. در زمان افشاریه‌ وزندیه‌ دوباره‌ رونق‌ یافت‌ اما در ‌عصر قاجار به‌ دنبال انتخاب تهران به‌ عنوان پایتخت, اصفهان با دیگر روبه‌ زوال رفت‌ . ‌

اصفهان با توجه‌ به‌ شرایط‌ جغرافیایی‌ وتاریخی در زمان پهلوی مورد توجه‌ قرارگرفت‌‌وکوششهایی‌ جهت تعمیر وبازسازی‌ بناهای تاریخی اش به‌ عمل آمد. همچنین شهر واستان ‌اصفهان به‌ سرعت‌ تحول یافته وصنعتی شد. طی دو دهه‌ اخیر اصفهان با سرعت‌ قابل‌ توجهی ‌از نظ‌ر شهری توسعه یافت‌ و بازسازی‌ بناهای تاریخی بسیار چشمگیر بود. امروزه‌ اصفهان یکی ‌از مهمترین‌ مراکز سیاحتی ایران وجهان به‌ شمارمی‌ رود.


پنجشنبه 8 اردیبهشت 1390

میدان نقش جهان از دیدگاه سیاحان

   نوشته شده توسط: فتانه جوهری    

   دکتر ویلز و میدان نقش جهان   

    دکتر ویلز (Wills) یک مامور انگلیسی است که در دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار به ایران و یا به قول خودش کشور شیر و خورشید سفر کرده است. وی تحت عنوان دکتر و به منظور نشان دادن حسن نیت دولت انگلیس عازم ایران می شود. ولی نمی توان ادعا کرد که وی فقط به این قصد راهی ایران گشته است. عدم ذکر نام همراهان، اداره ی اعزام، و دانشکده ی پزشکیش با نام های واقعی (وی در سفرنامه از نام های استعاری و مخفف استفاده کرده است) می تواند نشان از امور جاسوسی و سری او باشد. معاشرت با اشراف و درباریان و از سوی دیگر مردم مختلف، کارهایی بوده که وی در کنار طبابت به آن می پرداخته است. جالب زمانی است که در شیراز به سر می برده و وبا در آن شهر به شدت شایع می گردد و وی با بقیه ی همکاران انگلیسی به محلی در حومه ی شهر می روند تا از گزند بیماری مهلک در امان بمانند که برای یک پزشک مامور مداوای مردم به ظاهر صورت خوشی ندارد! با تمام این اوصاف حضور دکتر ویلز به هر مقصودی که بوده باشد کتابی تحت عنوان سفرنامه  را برای ما به یادگار داشته که می تو ان با مطالعه ی آن به آداب و رسوم و وضعیت کشور در آن زمان تا حدود بسیاری مطلع گشت.
    دکتر ویلز در طول حضورش در اصفهان چند مورد هم به ذکر خاطراتی از میدان نقش جهان می کند که در ادامه به ذکر کامل آنها می پردازیم. اکثر آنها مربوط به اعدام مجرمین در میدان شهر بوده که وی با نام های میدان بزرگ شهر و میدان مال فروشان از آن یاد کرده و به نظر می رسد منظور همین میدان نقش جهان باشد.
    میدانی بی نظیر و نمونه:
    ...کمی جلوتر به میدانی وسیع و بزرگ رسیدیم. میدانی که در سرتاسر ایران بی نظیر است. یک طرفش به آلاقاپو و سر دیگر آن به مسجد شاه ختم می شود. افسوس که خرابی شهر حتی در اطراف این میدان نمونه و بازارهای معمور آن به چشم می خورد.
    مجازات یک بابی در میدان بزرگ شهر:
    ...اما در همین اواخر یعنی در سال 1880 که من در اصفهان بودم یکی از افراد به ظاهر مذهبی، و زن او هر دو متهم به بابی بودن شدند. خود من شاهد بودم هنگامی که او را به همراه زنش دست بسته به طرف زندان می بردند و جمعیت کثیری مرتبا به او ناسزا می گفتند، بارها و بارها به بابی بودن خودش اعتراف کرد ولی اصرار به انکار در بابی بودن زن و دخترش را داشت. در حالی که زن و دخترش با انزجار و تنفر تمام او را متهم می ساختند که علاوه بر انحراف و گمراهی از دین، هر دوی آنها را به راه فساد و فحشا کشانده و به منظور تبلیغ بابیت در اختیار نو بابی شدگان می گذاشته.
    پس از یک محاکمه ی کوتاه و اعتراف صریح به بابی بودن، به منظور مجازات او را به طرف میدان بزرگ شهر بردند. هنوز هم حاضر به اظهار ندامت نبود و مرتبا به همه ی حاضرین و شاه و دیگر مسوولین فحش می داد. سرانجام به دستور قاضی جلاد جلو آمد و با فرود آوردن ضربه ای کاری و سنگین گردن او را قطع کرد.
    میدان مال فروشان:
    ...خداحافظی کردم و از آنجا به میدان مال فروشان رفتم. جایی که به محض رسیدن به آنجا همیشه تعدادی دلال مال فروش دوره ام می کردند و با نشان دادن اسب ها و تعریف و تمجید کردن از آنان قصد فروش یکی از آنها را به من داشتند. میدان بزرگی که در عین حال محل اعدام جنایت کاران و محکومین به اعدام بود و همیشه در وسط و گوشه و کنارش چند دستگاه دار مرتفع با طناب چندش آور آویخته و در حال تکانشان به چشم می خورد. در انتهای تعدادی از این طناب ها تسمه و حلقه هایی به منظور بستن و در حلقه در آوردن گردن و یا مچ پای مجرمین دیده می شد که ضمن آویختن آنان از مچ پا طناب دار را تا آنجا که امکان داشت بالا می کشیدند و ناگهان محکوم آویخته ی در حال التماس و تقلا و دست و پا زدن را از همان بالا ضمن قطع طناب با سر به طرف زمین سفت و سنگی رها می کردند و سطح زمین را از خونش رنگین می ساختند. در پای هریک از این دارها تعدادی جلاد منتظر رسیدن محکومین جدید و آماده ی اجرای حکم دیده می شدند. در صورتی که بنا به تشخیص من خود ظل السلطان شخصا علاقه ی چندانی به ادامه ی این نوع خونریزی ها نداشت.
    معمولی ترین روش جهت اعدام محکومین در ایران قطع کردن سرشان در اثر ضربه محکم و سریع تیغ جلاد بود. برای اجرای حکم، ابتدا محکوم را در حالی که ملبس به یک پیراهن و شلوار تنها بود دست بسته به وسط میدان می آوردند و به بالای سکوی بلند وسط محوطه می فرستادند. به جز به هنگام دار زدن اشخاص سرشناس یا گردن زدن گردنگشان معروف، به هنگام اعدام افراد معمولی جز تعداد اندکی از غریبه ها و روستاییان اطراف کسی در آن حدود دیده نمی شد و به تماشا نمی ایستاد.در حقیقت می توان گفت که این موضوع هم در آن زمان به علت تکرار مداوم به صورت یک رسم عادی باری مردم شهر بخصوص ساکنین این حدود در آمده بود. قبل از اجرای حکم بنا به درخواست یا میل محکوم ابتدا قلیان قبلا آماده شده ای را به دستش می دادند. پس از خاتمه ی قلیان کشی و بردن قلیان، او را به زانو روی سفره ی چرمی ضخیم و بزرگ تهیه شده از چرم سرخ می نشاندند. سپس نوبت به جلاد می رسید. ابتدا هر دو دست محکوم را از پشت محکم به هم می بست. سپس سر او را به سمت بالا و پشت خم می کرد و ناگهان با فرود آوردن ضربه ای سریع و ناگهانی به وسیله ی شمشیر تیز و سنگین به زیر گلو، سر او را از بدنش جدا می ساخت و به گوشه ای می انداخت. معمولا جسد بدون سر و غرقه به خون محکوم تا صبح فردا همان جا در پای چوبه ی دار آنقدر بر جای می ماند تا منسوبین مقتول با پرداختن مبلغی ناچیز به جلاد اجازه ی حمل و دفن او را کسب کنند و آن را از میدان به غسال خانه ببرند...


پنجشنبه 8 اردیبهشت 1390

به اصفهان رو....

   نوشته شده توسط: فتانه جوهری    

به اصفهان رو که تا بنگری بهشت ثانی

 

به زنده رودش سلامی ز چشم ما رسانی

 

ببر از وفا کنار جلفا به گل چهرگان سلام ما را

 

شهر پر شکوه قصر چلستون کن گذر به چارباغش

 

گر شد از کفت یار بی وفا کن کنار پل سراغش

 

بنشین در کریاس یاد شاه عباس بستان از دلبر می

 

بستان پی در پی می از دست وی تا کی تا بتوانی

 

ساعتی در جهان خرم بودن بی غم بودن بی غم بودن

 

با بتی دلستان همدم بودن محرم بودن با هم بودن

 

ای بت اصفهان زان شراب جلفا ساغری در ده ما را

 

ما غریبیم ای مه بر غریبان رحمی کن خدا را



دوشنبه 5 اردیبهشت 1390

میدان نقش جهان

   نوشته شده توسط: فتانه جوهری    



                           
گرچه چندین نقش موزون داشت در هر گوشه ای

                                                                        زین عمارت شد بلند آوازه ی نقش جهان
                                                                                                                                                               (صائب)


شنبه 3 اردیبهشت 1390

اصفهان

   نوشته شده توسط: فتانه جوهری    

 قرن هاست اصفهان با گنجینه ای از هنر و فرهنگ بر تارک تمدن بشر می درخشد و تلالو مناره ها ودرخشش کاشی هایش جهان را به تحسین و شگفتی وا می دارد. اصفهان از نگاه تاریخ،آفرینشگاه هنر، صنعت و معنویت است. این اقلیم ، زادگاه خلاقیتها ، اندیشه ها وتفکرات بلندی است که سالیانی دراز نقشی عظیم در عرصه تمدن ایران و ایرانی آفریده است. اصفهان را می توان یکی از معروف ترین مناطق ایران در جهان دانست که قرنهاست به نصف جهان شهره است. وجود بیش از شش هزار اثر تاریخی در استان اصفهان سبب شده لقب نصف جهان برازنده این خطه ارزشمند از سرزمین ایران باشد. اصفهان آمیزه ای از میراث های فرهنگی باشكوه و طبیعت زیباست كه پیشینه ای به قدمت تاریخ تمدن وفرهنگ ایران دارد. آثار متعدد و با ارزشی که از دوره های مختلف تاریخی در شهرهای مختلف این منطقه برجای مانده، اصفهان را به موزه ای هنری – تاریخی – طبیعی تبدیل کرده که بازدید از آن در لیست آرزوهای  گردشگران ایران و جهان قرار داده است. با استنادبه موارد فوق الذکر و موقعیت ارزشمند شهر اصفهان در زمینه جذب گردشگر و مشتاقان تاریخ و هنر نیاز به سرمایه گذاری موثر در این زمینه قابل احساس است. و در این راستا فعالیتهای متعددی میبایست صورت پذیرد که از آن میان احداث هتلها و میهمانسراهای مناسب و در خور جایگاه این شهر تاریخی است که بتواند پاسخگوی نیازهای میهمانان داخلی و خارجی باشد.


شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات